Sven Ivar Dysthe

Laminat

1001

Popcorn

Laminette Ny

Planet

Skibinding

Sven Ivar med stolene sine

 

 

Sven Ivar Dysthe - industridesigner Des. RCA-NID-NIL

Sven Ivar Dysthe, håndverker,  industridesigner og møbelformgiver har en stor og bredspektret produksjon bak seg, men det er først og framst som møbeldesigner han har skapt seg et navn i norsk designhistorie.

Dysthe er født i Oslo, Norge i 1931. Han viste tidlig utpregede praktiske evner, og tok svennebrev som møblesnekker i 1950. Men Dysthe ønsket etter hvert å forme møbler selv, og søkte seg inn på Royal College of Art i London. Før han avsluttet sine studier i 1953 med en master degree i industridesign, ble han valgt ut til å lage skolens gaveskrin til Dronning Elisabeths kroning, Royal College of Art´s anerkjennelse av en særdeles dyktig ung student.

Som nyutdannet industridesigner fikk han jobb hos de kjente danske arkitektene With og Møllgård Nilsen i København i 1954, og ble raskt inspirert av gløden og kraften i den skandinaviske designbevegelsen. Det enkel, myke og funksjonelle formspråket ble et grunnlag for hans holdninger til design i alle årene framover.

 Da han vendte hjem mot slutten av femtitallet arbeidet de norske møbedesignerene først og framst for håndverkspreget serieproduksjon i mindre bedrifter. Men Dysthe, med sin bakgrunn fra London, viste tidlig interesse for å arbeide innenfor industriell masseproduksjon, og i 1958 vant han en stor norsk møbelkonkurranse med Laminat, en lenestol i laminert tre. Her utnyttet han den ny utviklingen i lamineringsteknologien, og den oppmerksomheten han fikk åpnet veien inn i flere norske bedrifter.

Gjennombruddet, også internasjonalt, kom i 1960 da Dokka Møbler A/S presenterte Dysthes nye møbelkolleksjon “1001” på den store internasjonale møbelmessen i Køln. Her presenterte han seg med en ny og dristig anvendelsen  av  kombinasjonen mellom  stål, palisander og sort skinn, og resultatet vakte stor oppmerksomhet, både hjemme og internasjonalt.

Men Dysthe var fortsatt opptatt av lamineringsteknikken og de mulighetene den åpnet for, og i 1965 tegnet han  stabelstolen Laminette. Den fikk raskt en stor utbredelse, og ble etter hvert Norges mest solgte stol for offentlig miljø. Laminette ble fulgt opp med en hel serie laminerte møbler, bord krakker og stoler som etter hvert utgjorde en stor del av basisutvaglet for norske institusjoner, skoler og offentlig miljø.
Bare stabelstolen stolen Laminette er blitt produsert i nærmere 1 mill. eksemplarer og har vært flittig etterlignet og kopiert i en rekke land.

Som industridesigner har Dysthe også formet og utviklet en rekke andre produkter for ulike formål, som skibinding, belysning trykkluftkompressor og avfallskasse mm.  Han har alltid vært åpen for eksperimentering og for å prøve ut nye materialer og finne nye tekniske løsninger. Han var også tidlig ute med sin første stabelstol i plast, og benyttet også plast som materiale i  den første øreløse skibindingen på markedet og som ble lansert og produsert på seksti-tallet. Han har aldri latt seg påvirke av kortvarige trender, men fokusert på enkle, brukerriktige løsninger, og sine egne holdninger til designfaget. Selv formulerer han begrepet god design slik:

“ Når estetikk, funksjon og form smelter sammen og blir en helhet og du tenker “Aha, selvfølgelig!”, da har du lyktes. God mat skal smelte på tungen. God design skal smelte på nettinnen. Så enkelt, så utfordrende.”